Læserbrev: God grund til at beholde de 4,5 mio i kassen

Fyens Stiftstidende d.21.2.2018

René Jørgensen (DF) skriver i avisen forleden, at det vil være dumt at undlade at bruge 4,5 mio, da beløbet er med til at sikre udvikling. Alligevel var vi flere, som stemte imod. For hvordan skal vi ellers tackle udviklingen?

Beløbet kan se lille ud, når man tænker på, at vi giver mange penge til signaturprojekter hvert år. Men om to af projekterne – Øhavsmuseets udbygning og renoveringen af Faaborg Museum – kan man sige, at vi har udliciteret det opsøgende arbejde. Andre projekter, fx Polymeren og Den kulturelle Rygsæk, kører i deres eget spor. Overordnet skal kommunen hvert år spare/tilpasse for i omegnen af 30 mio, for at der kan være råd til udvikling – af al slags. Det har vi vedtaget en økonomisk politik om. Før vi vedtog denne, var det gældende spare/tilpasningsmål 45 mio – det nåede vi ikke på noget tidspunkt. Vi nåede højst de 30 mio om året i sidste valgperiode, og hver gang måtte Enhedslisten melde pas, fordi det indebar forringelser for borgerne eller medarbejderne. Det er jeg sikker på, at det også vil gøre fremover, og så kan de 4,5 mio måske gøre, at vi kan finde hinanden i et budget med lidt mindre besparelser.

I år skal FMK godt nok spare 16 mio oven i vores egne 30. Hvorfor? Fordi vi har en regering, med støttepartier, som rent ideologisk mener, at kommunerne og uddannelsesinstitutionerne har for mange penge. Vi skal kunne gøre det bedre og billigere. Vi skal yde topservice – selvfølgelig, det har borgerne krav på; samtidig er der over 10 år skåret 5 milliarder på kommunernes samlede budget til velfærd.  Vi har vænnet os til at spare for meget. Det duer ikke! Kommunal service er ikke blevet mindre vigtig på ti år, og vi mener i Enhedslisten, at evige ekstra besparelser ikke er vejen frem.

Morten Schjøtt, kommunalbestyrelsesmedlem i FMK for Enhedslisten